pengujung~

Website counter

my prend

Terdapat ralat dalam alat ini

cinta setebal kabus

“Mak !Mak!Tengoklah Si Buncit,dia dah beranak kat kandang tu.Jomlah pergi tengok.Timah dah tak sabar nak tengok anak Si Buncit,mesti gebu macam mak dia,”jerit Timah.Dia segera menuju ke arah Mak Jah yang berada di dapur.

“Ya,Mak datang ni!,”

Mak Jah terkedek-kedek berlari ke arah Timah.Walaupun umurnya mencecah 55 tahun,kekuatan fizikalnya tidak mengambarkan usia tuanya.Dia masih lagi menternak haiwan,itulah satu-satunya sumber pendapatan yang dia perolehi.

Setiba Timah dan Mak Jah di kandang,Si Buncit sudah pun beranakkan anaknya.Mak Jah menyambut anak Si Buncit dengan rasa kesyukuran.

****************

“Abang,Jah rasa Jah teringin nak ambil anak angkat,”Jah menyuarakan pendapatnya.Sambil itu die menguis-nguis nasi yang berada di dalam pinggan itu..Dia mengharap agar suaminya membenarkan dia mengambil anak angkat.Sudah sekian lama mendirikan rumahtangga,mereka masih tidak mempunyai rezeki untuk menimang anak.

“Abang tak kisah kalau tu yang Jah nak.Lagipun,kita sunyi sebab tak ada anak kan?Bila Jah nak pergi rumah anak yatim?Kalau esok,abang rasa kerja kat kandang tu tak adalah banyak sangat.Kita pergi petang esok nak?,”tanya Omar,suami Jah yang cukup prihatin terhadap kehendak isterinnya.Jah berasa beruntung mendapat suami begitu.

Hati Jah berbunga.

“Abang serius ni?Jah nak pergi secepat mungkin.Betul ni bang?Tak tipu?,”tanya Jah dengan suaranya yang kegirangan.

“Betul lah,tak kan abang nak main-main pulak?Abang cakap betul ni,kita pergi esok petang ea?,”

Malam itu,cukup bermakna bagi Jah.Dia sudah tidak sabar-sabar menanti bakal orang baru di rumahnya.Pasti ceria rumah Jah dibuatnya.

Keesokan harinya,Mak Jah menyiapkan sarapan yang enak-enak untuk suaminya.

“Ai,Jah?Nak ambil hati punya pasal,sediakan sarapan sedap-sedap nampaknya?,”usik Omar.Dia tahu isterinya sudah tidak sabar menunggu waktu petang yang dijanjikan.

“Perli Jah ea?,”Jah cuba merajuk.

“Tak lah,abang main-mainlah.Gurau sikit pun tak boleh ea?Kalau macam tu,abang serius je la,”pancing Omar.

“Eley,da la.Makan ea bang.Nanti cepat abang balik,cepat lah kita gerak pergi rumah anak yatim.Jah dah tak sabar-sabar ni,”ujar Jah.

“Yelah,abang makan ni,tak kan nak sia-siakan masakan bini abang ni kot?Dah masak sedap-sedap untuk suami tercinta ni,”Omar ketawa berdekah-dekah mengusik Jah lagi.

****************

Petang yang dinantikan telah tiba waktunya,seawal pukul 4 petang Mak Jah telah bersiap menunggu suaminya pulang dari kandang.Hatinya kini makin gusar.Jah menlihat jam tangan yang dipakainya beberapa kali.

‘Dah pukul berapa ni?Mana abang ni?Tak balik-balik lagi?,’monolog Jah sorang-sorang.

Tak berapa minit kemudian,kelihatan Omar menunggang motorsikalnya.Dia tersengih-sengih melihat bininya yang tak sabar-sabar mahu mengambil anak angkat.Dia mengerti akan perasaan isterinya itu.

“Jah?Tunggu abang mandi dulu,kejap lagi kita gerak ea?,”ujar Omar.

“Tak payah la mandi,pergi macam ni je la.Abang dah comel dah tu,”Jah pantas menarik lengan suaminya.Tak mahu Omar mandi.

“Eh,Jah?mane boleh.Nanti nak jumpa orang dengan bau dari kandang ni.Sampai hati Jah tengok abang macam ni,”rajuk Omar.

Pelahan-lahan Jah melepaskan tangan Omar.

“Yelah,yelah.Pergi mandi cepat-cepat ea?Jah tunggu abang.Jangan lama-lama sangat,”

“Ye,abang tahulah.Abang tak macam Jah.Bersiap macam pengantin,”sempat Omar mengusik Jah.

“Aduh!,”jerit Omar.Terasa tangannya dicubit oleh Jah.

“Ha,padan muke.Tu lah,ejek Jah lagi,” Cepat-cepat Jah melarikan diri dari Omar.

“Oh,jaga Jah malam ni ea?da la,abang nak mandi ni,pergi dulu,” Omar menghilangkan diri menuju ke dalam rumah.

Setiba saja mereka di perkarangan Teratak Kasih.Mereka saling memandang antara satu sama lain.

“Jah nak anak lelaki ke perempuan?Abang tak kisah,”

“Jah rasa,Jah nak anak perempuan.Nanti senang la Jah nak jaga.Anak laki,Jah takut dia liar nanti,”ujar Jah.

Setelah Jah dan Omar berbincang mengenai pengambilan anak angkat.Dia segera menuju ke Teratak Kasih.Disitu,Jah berjumpa dengan pengetua Teratak Kasih,Pn Mariam binti Hj.Kassim.

Setelah berbudi bicara dan mengikut prosedure yang ditetapkan,Jah mengambil keputusan untuk mengambil Fatimah binti Muhammad untuk menjadi anak angkatnya.

****************

Masih berlegar di minda Mak Jah bagaimana dia boleh mengambil Timah sebagai anak angkatnya.Sewaktu dia mengambil Timah sebagai anak angkatnya,sedikit sebanyak latar belakang hidup Timah diceritakan oleh Pn Mariam.

Sememangnya Timah merupakan anak yatim yang diambil oleh Mak Jah di Teratak Kasih Air Tawar.Seawal 2 tahun usia Timah atau nama penuhnya Fatimah binti Muhammad,dia sudah kehilangan ibubapa akibat kemalangan yang melibatkan kereta dan lori.Nasib menyebelahi Timah,dia tidak terlibat dalam kemalangan itu.Gara-gara lori yang dibawa oleh pemandu yang mabuk,ibubapanya menjadi mangsa korban dalam tragedi itu.Tika itu,Timah berada di rumah bersama orang gajinya.Ibubapa Timah memang keturunan yang agak berada.Ibubapanya memiliki Syarikat BM Construction Holding yang agak terkenal di bandar yang kian pesat membangun.Namun,sewaktu kematian mereka,tiada siapa dikalangan sanak saudara mereka mahu menjaga Timah.Akibatnya,Timah dimasukkan ke Teratak Kasih,dan semua harta ibubapanya diwasiatkan kepada Timah.Duit yang diwasiatkan tidak boleh dipakai oleh sesiapapun melainkan Timah sudah berusia 18 tahun.Hal ini,arwah ibubapanya tidak mahu harta yang diwasiatkan itu digunakan sewenang-wenangnya oleh insan yang tidak berperikemanusiaan.

Kini,umur Timah sudah mencecah 18 tahun,dan dia berhak mendapat harta peninggalan arwah ibubapanya.Timah sememangnya tahu sejak dulu lagi,dia hanyalah anak yatim piatu dan merupakan anak angkat kepada Mak Jah.Walaubagaimanapun,dia tetap menyayangi Mak Jah seperti ibu kandungnya.Tiada siapa didunia ini yang mengerti kasih sayangnya pada Mak Jah.Mak Jah lah yang menjaganya bagai menatang minyak yang penuh,kasih sayang Mak Jah hanyalah pada suaminya dan Timah.

“Mak ?Apa yang Mak termenungkan tu?,”tegur Timah.Timah memegang bahu Mak Jah.

Bunyi cengkerik sayup-sayup kedengaran di halaman rumahnya.Mak Jah yang termenung di tangga rumahnya tersentak mendengar suara manja Timah yang menegurnya.Lalu,Mak Jah mencapai tangan Timah.Diusapnya perlahan-perlahan.

“Mak teringat arwah ayah kamu.Mak rindu dengan arwah.Dah genab 5 tahun arwah meninggal dunia,”Mak Jah menyingkap kenangan lalu.

“Ya,tak ye mak.Timah pun rindu kat ayah.Arwah terlalu baik orangnya.Apa yang Timah nak semua dia bagi.Timah sayangkan dia macam Timah sayangkan mak.Insyallah,arwah akan ditempatkan dalam golongan yang beriman.Amin,”Timah mendoakan arwah ayah angkatnya.Diusap kedua-dua tapak tangan ke mukanya.

“Mak pun harap macam tu.Mak beruntung mendapat suami sebegitu walaupun kami dijodohkan melalui keluarga.Um,sebelum mak lupa Mak nak tanya,bila Timah nak sambung belajar?Result Timah kan elok,rugi kalau tak sambung belajar.Arwah selalu berharap nak lihat Timah ke menara gading,”imbas Mak Jah.

“Ya,Timah tahu,Timah pun tengah memohon nak masuk universiti.Harap-harap dapat yang dekat-dekat.Timah tak nak yang jauh-jauh.Nanti Timah tak dapat jumpa mak selalu.Nanti Timah rindu kat mak.Lepas tu,Timah tak dapat concenterate nak study.Payah nanti,”terang Timah.Tangan Timah mula memicit-micit tengkuk Mak Jah.Dia tahu hari ni Mak Jah penat mengerjakan kerja-kerja di kandang.

“Ala,mak tak kisah,asalkan Timah tak lupa mak kat sini sudah.Esok hari lahir Timah.Mak nak buat pulut kuning untuk meraikan hari lahir Timah,”

“Aik?esok birthday Timah ke?Timah lupa pulak,”

“Mak tahu Timah ni macam nenek,mengalahkan mak pelupanya.Tu sebab mak bagitahu awal-awal,”perli Mak Jah.

Timah ketawa berdekah-dekah.

“Memandai je mak ni,Timah saja je tadi.Kita pulak yang dikatanya nenek.Mak lah boleh jadi nenek.Nanti bila Timah dah kahwin,nanti Timah suruh anak Timah panggil mak ‘nenek Jah oh nenek Jah’,”

Berderai ketawa Timah sekali lagi.

“Oh,perli mak ea?kahwin pun tak lagi,nak ada anak.Timah tu dah ada teman lelaki ke?,”tanya Mak Jah.

“Eh,mana ada.Selagi bergelar ‘student’,no more boyfriend okey?,”tegas Timah.

“Eh,mak tak retilah cakap bahasa orang putih ni,”

“Timah kata,selagi Timah seorang pelajar,Timah tak akan ada teman lelaki,mak je lah jadi teman lelaki Timah.Nak tak?,”gurau Timah.Sempat Timah cubit-cubit pipi Mak Jah.geli hatinya melihat Mak Jah yang geli-geleman itu.

“Ah,ada-ada je Timah ni.Ada ke patut nak mak jadi teman lelaki Timah.Tak apa,nanti bila Timah dah dewasa,Timah carilah orang yang baik-baik.Bila dah sedia,tunjuk kat mak.Nanti,kita terus berlangsung.Mak pun dah tak sabar menanti bakal menantu mak,”

Mak Jah menyuarakan hasratnya.Ikutkan hati dia,memang dia nak je Timah terus kahwin,tapi memandangkan Timah seorang yang mempunyai harapan untuk berjaya,dia rela agar Timah meyambung belajar.Biar Timah didedahkan kepada dunia luar.

****************

Malam itu,Timah check semua barang untuk dibawa pergi ke Universiti Malaya.Takut ade yang terlupa untuk dibawa.Hatinya tiba-tiba bergolak rasa sedih.Entah bagaimana hidup mak di kampung ini.Sudahlah arwah ayah meninggalkan mereka berdua.Kini,dia pula terpaksa meninggalkan mak keseorangan di kampung.Perasaan serba salah kian meyebu dirinya.Tapi,dia akur,untuk kehidupan yang lebih baik,dia kena meneruskan pelajarannya.

Pintu biliknya dikuak.Mak Jah hanya mampu tersenyum melihat Timah.

‘Mak harap Timah jangan lupa mak dikampung ni ya?Mak sentiasa doakan kejayaan Timah.’

Itu kata terakhir yang Timah ingat...

****************

“Wey,Timah!aku tengok kau dengan Asni tu apa pasal ha?Apa punca korang gaduh?Bukan main hebat lagi kau pijak kaki dia.Dah tu pulak,depan khalayak ramai lagi.Berani kau?”ujar Kiki.

Timah ketawa di dalam hatinya. ‘aduhai,bukan main busybody lagi kawan aku yang sorang ni'

Kali ini,Timah ketawa berdekah-dekah.Teringat saat-saat bahagianya dia memijak kaki mamat tu.Mesti sakit.

“Biar padankan muka dia!baru dia tau siapa Timah ini.Even though,aku ni orang kampung,tapi aku ada maruah kot.Biarlah dia rasa cam mana hebatnya kaki gajah aku ni”ketawa Timah sambil menhentak-hentak kakinya atas lantai.Hatinya selesa,selesa dengan perbuatannya tadi.

‘eh,kau ni?apa yang kau happy sangat?kau tau tak?aku malu sangat kau buat macam tu?Dah la semua orang pandang aku?kau boleh pulak buat dunno je...

‘kau ingat kau handsome?walau kau seorang lelaki dalam dunia ni pun,jangan harap aku tunduk pada orang macam kau.Hina dalam hormat.Biar satu dunia ni hormat pada orang macam kau,handsome,kaya,pandai..malangnya,kau tak pernah mengenal erti kemanusiaan.Kau hina orang macam aku.” Gumam hati Timah.Terasa berat mulutnya memberi tahu kepada Kiki kisah yang sebenarnya.

Dia malu,malu pada dirinya kerana dipanggil ‘ayam kampung gedempol’,dengan tubuhnya yang besar macam gajah,dia hilang keyakinan diri.Semakin hari,dia membenci kampungnya.Sudah hampir setengah tahun dia tak menjenggah kampung halamannya.Setiap kali Mak Jah menghubunginya,dia lebih suka memberi alasan ‘sibuklah mak,banyak assigment kena buat.Mak kena faham.Sorry yer? ’ cepat-cepat dia mematikan talian.Tidak mahu didesak,dan setiap kali tu,Mak Jah mengalirkan air matanya.Dia tahu anak angkatnya sudah berubah laku.Dia mengenal erti kehidupan.Sesungguhnya manusia mudah berubah........

\